Terdapat penuh sesak wanita apa mengalami mengganggu kesakitan semasa melakukan hubungan seks. Menjadi tetapi feminin tersebut could malu untuk mendapatkan rawatan selanjutnya dari doktor keer merasakan melecehkan ini adalah terlalu aib untuk didedahkan. Mungkin juga wanita tersebut tertanya-tanya dan takut sekiranya terdapat mengganggu dengan dirinya. Dia tambahan merasakan sedih keer menyangkakan apa hubungan intim dengan baik adalah suatu apa indah yang dapat dikongsi antara dirinya dan pasangannya. Bagi wanita apa ingin hamil pula kesakitan semasa menghubung intim boleh menyebabkan dirinya mengelakkannya pula.

Anda sedang menonton: Wanita kesakitan saat berhubungan intim


*

Faktor-faktor yang boleh berakibat sakit semasa melakukan hubungan intim

Faktor-faktor berikut boleh mengakibatkan masalah kesakitan semasa melakukan hubungan seksual bersama pasangan. Ianya merangkumi faktor fizikal mahupun psikologi

1. Kurang lubrikasi semasa koneksi intim.

Semasa koneksi intim dilakukan, cecair become dirembeskan oleh faraj dan pangkal rahim yang bertindak seperti lubrikasi ataukah pelincir. Sekiranya diterjunkan ‘foreplay’ sebelum penetrasi dilakukan, terdapat dirampas cecair pelincir dan boleh menyebabkan rasa ‘kering’ atau sakit semasa hubungan seksual. Pertukaran hormon terutamanya apabila hormon estrogen berkurangan seperti selepas melahirkan, menyusu badan dan also selepas menopaus boleh also mengurangkan pengeluaran cecair pelincir yang diperlukan semasa hubungan seksual ini.

Untuk diatasi masalah kurang lubrikasi, terdapat mayoritas cecair pelincir yang boleh digunakan untuk pasangan tersebut. Ini adalah tetapi bagi pasangan apa ingin hamil, memanfaatkannya cecair pelincir yang sesuai apa ‘sperm-friendly’ seperti Preseed.

2. Endometriosis

Wanita yang mempunyai melecehkan endometriosis juga mungkin ini adalah mengalami melecehkan sakit semasa menghubung intim, terutamanya semasa penetrasi dalam yang dilakukan melalui pasangannya. Ini boleh menyebabkan feminin tersebut kurang ingin melakukan hubungan seksual disebabkan kesakitan apa akan dialaminya.

3. Infeksi Faraj ataukah Luka

Kadang-kala dileburkan di faraj boleh also menyebabkan kesakitan semasa menghubung intim dilakukan. Hendaklah pergi periksa mencapai doktor sekiranya terdapat keputihan atau lendir hijau atau kuning keluar dari faraj terutamanya sekiranya ia berbau.

4. Masalah abnormaliti anatomi faraj

Setengah-tengah wanita could dilahirkan mencapai abnormaliti di atas farajnya dan ini boleh menyebabkan rasa kesakitan semasa koneksi intim dilakukan.

5. ‘Vaginismus’

‘Vaginismus’ adalah satu kapak di mana terdapat ‘spasm’ atau kekejangan di atas otot di dinding vagina yang boleh berakibat kesakitan apa kuat diatas saat penetrasi melalui pasangan lelaki.

6. Mengganggu psikologi

Segelintir perempuan mungkin also akan menghadapi melecehkan sakit semasa koneksi intim disebabkan oleh masalah psikologi. Ini kerap berlaku di ~ wanita yang tengah menghadapi tekanan emosi atau pernah mengalami historia penganiayaan seksual.

Lihat lainnya: Lengkap Cara Gampang Menghitung Selamatan Orang Meninggal Adat Jawa

Sekiranya dari mereka kerap mengalami masalah sakit semasa koneksi seksual, hendaklah mendapat nasihat dari doktor anda agar pemeriksaan dan rawatan sesuai yang selanjutnya boleh dilakukan.